انواع گلوله های آسیاب و ساینده ها

مجموعه: مقالات
3162 بازدید
20 آبان 1399


مواد سایا در اشکال میله ای، گلوله ای و یا اشکال دیگر در آسیابها بکار می روند. شکل، نوع آلیاژ، عملیات حرارتی انجام شده، خواص مکانیکی، شیمیایی (محیط)، شکل هندسی کانی، ابعاد آسیاب و نوع کانی از نظر قطر و سختی از عمده ترین عوامل تاثیر گذار بر روی مصرف مواد سایا در عملیات آسیاب کردن است. مصرف مواد سایا به صورت کیلوگرم وزن مواد سایای از دست رفته در ازاء یک تن کانی خرد شده بیان می شود. مواد سایای مورد استفاده در آسیاب ها از نظر جنس به دو گروه اصلی چدنی و فولادی تقسیم بندی می شوند

                                                                                                                            



برای تولید گلوله های آسیاب دو روش کلی ریخته گری و فورج وجود دارد روند تولید هرکدام از این روش ها در زیر به صورت شماتیک توضیح داده شده است.


فولاد 70Cr2 بعنوان نوعی از فولادهای کم الیاژ سالهاست که با دو روش اهنگری و نورد جهت ساخت گلوله های فولادی رول فورج و گلوله آسیاب مورد استفاده در صنایع تغلیظ مس و آهن بکار رفته است. این گلوله ها به همراه مواد کانی در آسیابهای خردکننده شارژ شده و در اثر حرکت غلتشی ناشی از چرخش بدنه آسیاب و سقوط های پی در پی بر روی مواد کانی باعث خرد شدن آنها می گردند.

مزایای گلوله های فولادی رول فورج را می توان چنین برشمرد:


سطح صاف: استفاده از فرایند نورد-فورج باعث میگردد تا گلوله دارای سطحی صاف بوده و عاری از هرگونه عیب سطحی، تغییر شکل و اعوجاج باشد.این خصوصیات باعث افزایش راندمان خردایش و همگن سایی در آسیاب می گردد.

فرایند نورد-فورج می تواند عیوب داخلی موجود در ساختار فولاد (ناشی از شمش ریزی) را حذف نموده و ریز ساختار را بهبود بخشد. این فرایند باعث میگردد تا خواص مکانیکی گلوله تولیدی از سایر گلوله ها بالاتر باشد.

گلوله های رول فورج دارای چگالی بالاتری نسبت به سایر گلوله ها هستند و این باعث می گردد تا نرخ شکست این گلوله ها نسبت به بقیه کمتر بوده که در نتیجه باعث کاهش مصرف گلوله و انرژی در آسیاب می گردد.

گلوله های تولید شده به روش رول فورج دارای کیفیت ثابتی بوده و از چقرمگی شکست و سختی بالاتری برخوردار هستند و ساختار داخلی و خارجی آن ها تفاوت اندکی با یکدیگر دارد.

گلوله های فولادی رول فورج تمام محاسن فولاد را دارا می باشد. عملیات حرارتی ،بازده تولیدی بالا، فرایند مکانیزه و اتوماتیک در تولید گلوله فولادی رول فورج ،مراحل تولید بی نیاز از کار با دست و مداخله فاکتور های مزاحم از دیگر نقاط قوت آن می باشد




مجتمع کاوه فولاد آریا با در اختیار داشتن 5 خط تولید گلوله های فولادی رول فورج از سایز 20 تا 80 میلیمتر و 3 خط تولید گلوله های فولادی فورج از سایز 90 تا 125 میلیمتر , بزرگترین شرکت تولید کننده گلوله های فولادی آسیاب در ایران و خاورمیانه می باشد.